Naše koncepce
Naše koncepce
Na všeobecné vzdělávací cíle a obsahy základního vzdělávaní v České republice aplikujeme naši koncepci, jejímž stěžejním prvkem je orientace na přírodu, pohyb a komunikaci. Zahrnuje také inspiraci finským školstvím a filosofií Reggio Emilia.
Vnímáme člověka - dítě jako bytost:
- přírodní
- společenskou
- zvídavou
- duchovní
- tvořivou
- lidskou
od toho se odvíjí, jak naše hodnoty, tak i každodenní fungování.
Ústředí naší koncepce:
- PŘÍTOMNOST
LOKÁLNOST - vycházet z místa, kde se právě dítě, učitel i škola nachází (fyzicky i psychicky)
CYKLIČNOST - vývojové vlny a cykly jedince i jeho okolí
POHYB - (fyzický i psychický) je život, je prostředkem RŮSTU a dětem je přirozené růst
SPOLUPRÁCE - koncentrace síly rozvoje
Naše přesvědčení:
i my jsme PŘÍRODOU
POHYB je prostředkem růstu
KOMUNIKACE cestou k druhému
TVOŘIVOST nástrojem sebevyjádření
VZÁJEMNOST je dobrodružná cesta inspirace a učení
VŘELOST klíčem otevření
Naším záměrem:
- Je KOMPLEXNÍ ROZVOJ všech těchto složek osobnosti dítěte. Jedině tak může být zajištěna její VYROVNANOST. Aby děti reagovaly ze středu své osobnosti, kde se všechny složky prolínají, pak je reakce plnohodnotná, v souladu s celou bytostí.
- Aby bylo dítě samo v sobě UKOTVENÉ,
svým jedinečným způsobem PROJEVOVANÉ,
OTEVŘENÉ nechat se inspirovat druhými a zároveň inspirovat druhé svojí jedinečností.
Aby mohlo ve vhodném prostředí rozvinout všechny individuálně možné předpoklady pro jeho šťastný a naplněný život.
Českou pedagogiku
bereme jako pevný základ, tradici a kořeny, které mohou vyživit celý strom kvalitní české školy. Školu nebereme jako samostatný činitel, ale jako součást celku většího. Zejména dle své historie a lokality, která neodmyslitelně patří k dané škole a nabízí dětem podnětné prostředí pro rozvoj sociálních i praktických dovedností, pocit náležení do dané lokality. Dříve nazýváno pocit občanství, který je v dnešní době podceňován a bagatelizován. Míníme, že je dobré vědět, odkud člověk pochází, kde má kořeny, jaká je historie jeho lokality a předků a jací lidé zde žijí dnes, jaká umí řemesla, jaká jsou jejich povolání, dovednosti, jaký je život v obci a jejím okolí nyní. Mohou být pro děti inspirací a motivovat je následně i k jasnější představě o svém místě ve společnosti.
Vážíme si toho, že můžeme využít budovy bývalé školy v Záluží, kde probíhala výuka do roku 1980. Původní škola byla slavnostně vysvěcena už 28. 9. 1893 na svátek svatého Václava, patrona českého národa. Bude nám ctí toto místo znovu oživit v návaznosti na tradici, s plným vědomím současnosti, ve které se již odráží i široká škála pedagogických poznatků a zkušeností, které se v mezidobí v Čechách i zahraničí udály a které mohou tradiční model českého školství posunout směrem k budoucnosti a přesahu třeba i za hranice státu.